Stress verminderen? 5 eenvoudige tips om hier controle over te krijgen

Stress verminderen

Stress verminderen is iets wat iedereen graag zou willen. Dat je op deze pagina bent terechtgekomen betekent hoogstwaarschijnlijk dat je meer wilt weten over dit onderwerp.

In dit artikel lees je over een unieke manier om stress op een positieve manier toe te passen op je leven. Wie wilt er nou niet leven zonder zorgen?

Wat zijn symptomen van stress?

Stress is in verschillende vormen te vinden. Zo kunnen er klachten opkomen zoals hoofdpijn, rugpijn, nekpijn, een benauwd gevoel of een snellere ademhaling. Iedereen heeft zo eigen symptomen die terug komen wanneer er een stressvolle situatie afspeelt.

Vaak wordt stress als een naar gevoel ervaren. Soms voelt het alsof je geen controle meer hebt over een bepaalde situatie.

Door middel van een andere denkwijze en een bewustwording van het gevoel wat er in het lichaam naar boven komt, hoeft dit echter niet meer een negatieve invloed te hebben op je leven.

Hoe kijk jij naar stress?

Mijn denkwijze over stress was ook voornamelijk negatief.  Ik dacht dat stress mij overkwam en dat ik hier niet veel aan kon veranderen.

Ik dacht: ¨Ik kan het negeren en gewoon normaal doen, dan komt alles wel goed.¨. Op deze manier was ik alles aan het opkroppen. Ik vertelde niemand dat ik moeite had met bepaalde situaties en gebeurtenissen. Zo probeerde ik alleen door de situaties heen te komen.

Dit heb ik een aantal maanden kunnen volhouden tot het te veel voor me werd. Het nare gevoel bleef terugkomen en ik voelde me nog steeds niet beter.

¨Dit moet veranderen¨ zei ik tegen mezelf. Ik ging op onderzoek uit en vond een studie dat me een ander beeld heeft gegeven over wat stress nou eigenlijk echt inhoudt.

Waarom is het belangrijk om stress te verminderen?

30,000 mensen hebben 8 jaar lang deel genomen aan een onderzoek over stress. Er werden vragen gesteld zoals:

– Hoeveel stress heb je ervaren tijdens het afgelopen jaar?                                                                          – Geloof je dat stress slecht is voor je gezondheid?

stress verminderen

Met de verschillende antwoorden kwamen ze op de volgende uitkomst:

Mensen die afgelopen jaar veel stress ondervonden hadden maar liefst 43% meer kans op sterven, maar dit gold alleen voor mensen die dachten dat stress gevaarlijk voor de gezondheid zou zijn.

Mensen die wel veel stress ondervonden, maar het niet als gevaarlijk beschouwden hadden geen hoger risico om te sterven. Sterker nog, ze hadden het laagste risico om te sterven.

Wellicht kun je je nu voorstellen dat deze studie mij een nieuw perspectief heeft gegeven. Een andere denkwijze over stress is dus belangrijk, maar is dat alles?

Stress verminderen door je bewustzijn te vergroten

Stel je eens voor dat je aan het werk bent op je kantoor met wat papierwerk dat je nog moet afmaken van je baas voordat het bedrijf gaat sluiten.

De laatste 15 minuten zijn ingegaan, precies genoeg tijd om alles nog even af te maken en af te sluiten. Je baas komt naast je staan en blijft constant maar zeggen: “sneller, sneller, dit moet anders en dat moet anders.”  Je begint sneller te ademen, voelt een spanning of je begint een beetje te zweten. Het (nare) gevoel van stress komt naar boven.

Normaal gesproken interpreteer je deze veranderingen in je lichaam als angst of signalen dat je je even geen raad weet. Dit komt door de spanning en energie die door ons lichaam heen raast met daarbij de negatieve gedachten over het gevoel dat er wordt ervaren.

Wat als we nu juist die energie gebruiken en hierbij een positieve denkwijze hanteren? Dan ben je straks onoverwinnelijk en is geen berg meer te groot om te beklimmen.

Zo zei Kelly McGonigal: Eén ding weten we zeker: betekenis in je leven nastreven is gezonder dan ongemak proberen te vermijden. De beste manier om beslissingen te maken is dat na te jagen wat betekenis in je leven brengt en jezelf te vertrouwen dat je de stress die volgt, aankan.”

Een andere denkwijze toepassen

Je hebt nu 1 deel van de studie gehoord. Het andere deel dat ook aan de studie heeft deelgenomen, zijn studenten van de universiteit Harvard.  Hierbij kun je hetzelfde scenario gebruiken als bovengenoemd.

Voordat de studenten aan de studie deelnamen, leerden ze om stress te zien als een hulpmiddel. De spanning en energie dat er naar boven komt in een stressvolle situatie, is een voorbereiding om actie te ondernemen.

De studenten werden zich ervan bewust dat de spanning en energie grotendeels bestaat uit  zuurstof dat naar de brein wordt gestuurd. Hierdoor veranderd de fysieke stressreactie.

stress verminderen

Van de Harvard deelnemers die stress als iets positiefs zagen, verhoogde de hartslag nog

steeds, alleen nu op een gezonde manier.

Het is te vergelijken met het gevoel dat opkomt wanneer je vreugde of moed voelt.

Stress, wat is het nou eigenlijk?

Eén van de meest ondergewaardeerde aspecten van een stressreactie is dat stress je sociaal maakt.

Het hormoon: oxytocine, komt vrij wanneer je bijvoorbeeld knuffelt. Vandaar dat oxytocine de bijnaam ‘knuffelhormoon’ draagt.

Oxytocine is een neurohormoon. Het stelt de sociale instincten van je hersenen bij.

Je hypofyse scheidt de hormonen. Een stressreactie ontstaat doordat je hypofyse de oxytocine door je lichaam verspreid. Oxytocine is dus ook een stresshormoon.

Wat je lichaam probeert te vertellen als oxytocine wordt verspreid, is eigenlijk dat je lichaam je motiveert om steun te zoeken. Stress is er dus eigenlijk om je te helpen.

5 Tips om zelf de controle te krijgen

Nu je weet dat stress er is om te helpen, kun je hieronder 5 tips vinden om dit zelf ook toe te passen op jouw leven.

1. Stress is positief en helpt je om scherper te zijn. Wanneer je dat begrijpt en je bewust wordt dat wat er in je lichaam gebeurd ook op een positieve manier kan worden gebruikt, ben jij straks onoverwinnelijk.

2. Wees niet bang om erover te praten. Er is niets fijner dan weten dat je aan je beste vriend(in) kan vertellen hoe jij alles onder controle hebt gehad in een normaal gesproken stressvolle situatie.

3. Wordt bewust wanneer er een stressreactie plaatsvind. Probeer hierbij te begrijpen wat je voelt en wat je denkwijze hierbij is.

4. Herinner jezelf eraan wat een stressreactie precies is. Er wordt motivatie en steun door je lichaam verspreid.

5. Zie stress niet als een gevaar voor je gezondheid. Als je tegen jezelf zegt dat het gevaarlijk is voor je gezondheid, zal dit ook zo zijn.

Nooit meer zorgen of stress

Je hebt gelezen over de 5 tips om controle te krijgen over stress en hoe je dit kan toepassen op je leven.

In het artikel heb ik het alleen nog niet gehad over de e-cursus Nooit Meer Zorgen of Stress van Frank de Moei. Hij is een professionele coach en is gespecialiseerd in onder andere Positieve Psychologie.

Al meer dan 10.000 cursisten hebben hieraan deelgenomen.

Wil jij binnen 9 weken leven zonder zorgen, neem dan vooral een kijkje op hun website.

Klik hier om alle informatie over de e-cursus ´Nooit Meer Zorgen of Stress´ te lezen ⇒⇒